Grondbeginselen van een effectief leiderschapstrainingsprogramma

Een van de sleutelfactoren achter succes en groei bij een organisatie is effectief leiderschap. Helaas hebben veel organisatie, bewust of ...

Een van de sleutelfactoren achter succes en groei bij een organisatie is effectief leiderschap. Helaas hebben veel organisatie, bewust of onbewust, geen leiderschapsprogramma om de potentiele persoonlijke leiderschapskwaliteiten van hun werknemers te kunnen destilleren. Een leiderschapsontwikkelingsprogramma is veel meer dan alleen maar discussiëren over de filosofie van leiderschap, het geven van klassikale lessen, uitdelen van boeken of Cd’s om theorie over leiderschapskwaliteiten te leren.  

Doeltreffend leiderschap gaat over veel meer dan alleen klassikale lessen. Deze omvatten verschillende trainingsprogramma’s die bedoeld zijn voor het inprenten en motiveren van leiderschapskwaliteiten in mensen. Enkele van de meest effectieve programma’s zijn gericht op het ontwikkelen van de volgende vaardigheden: 

  • Snel beslissingsproces: nieuwe leiders in elke organisatie moeten exclusief worden getraind op het nemen van goede en snelle beslissingen. Een leider is verantwoordelijk voor de belangrijkste beslissingen binnen het bedrijf. Daarom zou een training zich moeten focussen op het ontwikkelen van deze eigenschap bij haar werknemers. Een te haastig genomen beslissing kan zorgen voor verlies. Leiders moeten goede training krijgen in data-analyse, in het begrijpen van werknemers en hun zorgen. Dit is de eerste stap richting het verkrijgen van solide leiderschapskwaliteiten. 
  • Ontwikkelen van communicatievaardigheden: goede communicatievaardigheden over de hele bandbreedte zou een standaard iets moeten zijn in elk leiderschapstrainingsprogramma. Bedrijfscommunicatie omvat meer dan alleen e-mailen. Leiders moeten getraind worden in alle communicatievormen waaronder een-op-een, het geven van speeches, het in vertrouwen spreken met werknemers en effectief communiceren met klanten. 
  • Het onderhouden van relaties onder het personeel: Leiders dienen getraind te worden in hoe om te gaan met hun personeel en hoe ze deze kunnen motiveren om het werk op tijd af te krijgen. Een goede leider kan altijd de balans bewaren tussen vriendelijkheid aan de ene kant en professionaliteit aan de andere. Sommige leiders worden te familiair met hun werknemers waardoor het werk eronder gaat lijden. Professioneel zijn en blijven is daarom een must. 

 

http://www.ivpp.nl/leiderschap/training

Gerelateerde berichten die u niet mag missen

Winkelen

De Toekomst van Thuiszorg in Gouda

In de afgelopen jaren heeft Thuiszorg in Gouda enorm aan populariteit gewonnen. Steeds meer ouderen kiezen ervoor om thuis te blijven wonen met de ondersteuning

Banen en opleidingen

Oplossingen met detachering in zorg en welzijn

In de dynamische sector van zorg en welzijn is het essentieel om snel en flexibel te kunnen reageren op veranderingen in personeelsbehoeften. Detachering zorg en welzijn biedt

Winkelen

Ontdek de Geheimen van Tegels in Hoorn

Tegels spelen een cruciale rol in zowel interieur- als exterieurontwerp. Of je nu je keuken wilt opfrissen of een tuinpad wilt aanleggen, tegels bieden eindeloze