Zakelijke dienstverlening

Handige tips na verlies

Handige tips na verlies

Als je een geliefde of dierbare verliest heeft dat impact op je leven. De tijd tussen het overlijden en de begrafenis is vaak een emotionele achtbaan met heftige gevoelens van verdriet. Maar ook na die periode kan het gemis en het verdriet erg hevig zijn. Vooral de feestdagen wordt de afwezigheid van de overledene extra sterk gevoeld.

Na het overlijden volgt in de regel binnen 7 dagen een uitvaart. Het helpt als dat goed en zorgvuldig gedaan wordt met veel inbreng van de nabestaanden. Als dat achter de rug is gaan mensen denken aan een gedenkteken, grafmonument  of urn. Een persoonlijke grafsteen of misschien zelfs grafkunst kan troostrijk zijn. Hier staan mooie voorbeelden van originele en moderne Grafmonumenten

In de periode na het overlijden is steun van naasten gebruikelijk. Maar voor buitenstaanders gaat het gewone leven al vrij snel weer verder. In de waan van alle dag is er minder ruimte en begrip voor het verdriet van de ander. Soms wordt het zelfs als “lastig” ervaren. De bezoeken en telefoontjes worden minder frequent en er komt een moment dat “de wereld” vindt dat je verder moet met je leven, dat je over je verdriet heen moet stappen.

Meestal beseffen ze niet dat het verlies als een amputatie kan voelen. Een wond die misschien wel kan helen, maar het gemis zal nooit weggaan. Zeker wanneer je lange tijd samen hebt geleefd valt er wanneer je partner of kind wegvalt een gapend gat en een gemis dat nooit helemaal zal verdwijnen. Het dagelijkse gemis en stille verdriet kan tot eenzaamheid leidden. Eenzaamheid is slecht voor een mens en maakt gemis en verdriet intenser en nog lastiger om mee om te gaan en een plekje te geven. Of zoals een uitvaartverzorger ooit zei: Gemis verwerken? Afval dat verwerk je! Gemis dat moet je “doorleven”. Hieronder staat een serie tips die misschien kunnen helpen met dit “doorleven” van verdriet en eenzaamheid.

Tips tegen eenzaamheid

1. Blijf bij je gevoel

Schaam je niet als je je eenzaam voelt. Je bent zeker niet de enige! Eenzaamheid komt veel voor onder alle leeftijdsgroepen. Door het verlies je geliefde of dierbare worden gevoelens van eenzaamheid vergroot. Het heel gebruikelijk om je eenzaam te voelen als je je partner of kind hebt verloren. Aarzel en schaam je niet om een ander om hulp te vragen. Vertel wat er gebeurd is en hoe je je voelt. Niet iedereen weet wat er in jouw leven speelt. Je kunt dit ook in kleine stapjes doen. Langzaam aan bijvoorbeeld een buurman of buurvrouw  in vertrouwen nemen.  Wat ook werkt is zelf hulp aan anderen aan te bieden. Op die manier maak je weer contact en ben je meer onder de mensen. Ook een kort gesprekje geeft al afleiding en kan helpen tegen eenzaamheid.

2. Social Media

Op internet vindt je lotgenoten die in een vergelijkbare situatie zitten. Social Media geeft je de gelegenheid om anoniem te communiceren met mensen die ook rouwen, verdriet hebben of eenzaam zijn. Mensen die jouw situatie zullen herkennen. Zo zijn er aparte groepen en pagina’s op bijvoorbeeld Facebook die als gemeenschappelijke deler verlies, rouw en eenzaamheid hebben.  Denk bijvoorbeeld aan een groep speciaal voor jonge weduwen opgericht. Daarnaast zijn er ontelbaar veel forums en of groepen over tal van onderwerpen die je misschien aanspreken, denk aan hobby’s, geloof, kinderen, literatuur etc.

Als je deelt wat jou dwarszit op een open en persoonlijke manier zul meestal op veel begrip, mededogen en ondersteuning kunnen rekenen. Als jijzelf met liefde en mededogen reageert op de verhalen en reacties van anderen is dat de start van nieuwe contacten. Open staan voor anderen, begrip en mededogen tonen opent nieuwe deuren.

3. Beelden & Kunstwerken

Een bestaande of nieuwe hobby oppikken geeft afleiding en levert in groepsverband nieuwe contacten op. Creatief bezig zijn met, woorden, verf, klei of textiel geeft je de mogelijkheid om expressie te geven aan je verdriet en eenzaamheid op een andere manier. Behalve afleiding en mooie kunstwerken geeft het nieuw inzicht en nieuwe contacten.

Creativiteit in de vorm van het creëren van een beeldhouwwerk, sculptuur of kunstwerk kan de herinnering als thema hebben. Of het nu een abstract, figuratief of gestileerd beeld wordt; het geeft expressie aan jouw gevoelens. Een modern kunstwerk zelf maken of als kunstopdracht laten uitvoeren als sculptuur in de tuin of beeldhouwwerk aan de entree van de woning is een toegevoegde waarde. Eigentijdse kunstwerken die een eerbetoon zijn gemaakt van moderne materialen als glas, inox (RVS 316)  en cortenstaal  zijn heel populair. Ook kun je je actief bemoeien met het ontwerpen van een kunstwerk ter nagedachtenis van of met het grafkunst monument. Door betrokken te zijn bij alle stadia van het gedenkteken werk je bewust toe aan de afronding van een fase in je leven. Vaak begint na het plaatsen van de grafsteen of het grafmonument een nieuwe periode.

 

4. Nieuwe mensen

Hoewel je er misschien nog niet aan toe bent is het verstandig om anderen te ontmoeten in informele setting als een vrijwilligerswerk of een sport- of leesclubje. Behalve dat je werkt aan je conditie of een nieuwe hobby ontwikkelt ontmoet je nieuwe mensen en houdt je er leuke contacten aan over.

5. Afleiding & Verstrooiing

Als je dierbare overlijdt blijf jij achter met een leegte. Het gemis, het verdriet en de eenzaamheid moet je een plek geven. Anderen kunnen je helpen, maar het is een proces dat je van binnen in je eentje door moet gaan. Afleiding en verstrooiing zijn welkom om het te verzachten en even pauze te krijgen van rouwproces. Je kunt bestaande afleiding zoeken, maar als je het meer actieve ondernemende type bent kun je het natuurlijk ook zelf organiseren. Breng zelf dingen in beweging; organiseer en verzamel mensen rondom iets wat jij leuk en/of belangrijk vindt.

Als je regelmatig iets in je agenda hebt staan waarvoor je wel je bed uit moet helpt dat om je leven weer meer structuur te geven. Anderen rekenen op je. Het kan iets heel kleins en persoonlijks zijn, als het maar afleiding en plezier geeft. Het opnieuw inrichten van je woonkamer, een fotoboek maken vol met mooie herinneringen of samen actief zijn in het buurthuis of een kaartclubje bij je thuis.

6. Wie schrijft die blijft!

Gevoelens en gedachten aan papier toevertrouwen helpt! Al eeuwen schrijven mensen dagboeken, brieven en gedichten. Je kunt alles opschrijven wat je maar wilt, jij bepaalt zelf wat je wel en niet door anderen laat lezen. Je zet je gedachten op een rijtje en drukt wat je voelt uit in woorden. Dat lucht op en geeft je verdriet een plaats.

Sommigen schrijven brieven naar hun dierbare als nog niet alles gezegd kon worden. Alles wat je toen niet kon of durfde te zeggen kun je alsnog in woorden uitdrukken. In de filmhuis film “About Schmidt” schrijft Jack Nicholson, als hoofdrolspeler al zijn gevoelens over zijn overleden vrouw, hun dochten en zijn eigen  leven in brieven die hij stuurt naar een fosterparents kind. Het is een bizar maar ook schrijnend beeld van een man die zijn verdriet een plekje probeert te geven.

Natuurlijk is dit maar een verhaal uit een film, maar het illustreert hoe schrijven helpt om zaken op een rijtje te krijgen en verdriet en eenzaamheid te accepteren..

Dit artikel wordt u aangeboden door Memorabel Grafmonumenten en Grafkunst

Memorabel Afscheidsmonumenten – Jeroen Stok

Moezelstraat 72

8226LB Lelystad

06-49 351 338

https://www.memorabel.nl/