70% van de mensen die een product aanschaft zegt dat het uiterlijk van een product invloed heeft op de keuze voor een bepaald product. Het visuele aspect van producten is dus één van de bepalende factoren om je te onderscheiden van de concurrenten. Een doordacht, aantrekkelijk ontwerp is dus essentieel om de concurrentiestrijd te winnen. Het uiterlijk van een product wordt uitgewerkt in het product ontwerp proces. Tijdens dit proces wordt door verschillende specialisten, op gebied van UX, marketing, grafische ontwerpen, het product vormgegeven. Om je concurrentie voor te blijven kun je beter vandaag dan morgen beginnen met het product ontwerp proces. Maar welke stappen kun je het beste ondernemen om een goed, doordacht product te ontwerpen? De tien stappen binnen het product ontwerpprocesOm het product zo goed mogelijk op de markt te brengen is meer nodig dan enkel goede visuele aspecten. Onderstaand de 8 stappen die ervoor zorgen dat jouw product de markt veroverd: Stap 1: BrainstormsessieDe eerste stap in het product ontwerpproces is brainstormen. Voor een goede uitvoering van deze fase is het aan te raden om twee groepen te maken. Groep 1 bestaat uit mensen die ideeën genereren om het probleem op te lossen, terwijl de mensen uit groep 2 zich bezig houden met het verwerken van de voorgestelde ideeën. De belangrijkste stap tijdens het brainstormen is de ideegeneratie. Deelnemers aan de brainstorm brengen elk idee uit dat ze zich kunnen voorstellen. Niets is te gek. In dit geval geldt kwantiteit boven kwaliteit. Stap 2: Het product definiërenNa de brainstormfase is het belangrijk dat je de verwachtingen van alle stakeholders omtrent het product definieert. Hieruit ontstaat een vrij abstracte lijst, met als doel de richting bepalen voor het verdere product ontwerpproces. Stap 3: GebruikersonderzoekFase 3 bestaat uit meerdere onderzoeken, namelijk marktonderzoek om de aanwezigheid van concurrenten te bepalen, het analyseren van trends en onderzoek naar het product zelf. Dit onderzoek wordt voornamelijk uitgevoerd door marketeers en bedrijfsanalisten. De resultaten van dit onderzoek geven aanleiding om zogenaamde buyer persona’s te maken. De buyer persona is een exacte beschrijving van je ideale klant(en). Je omschrijft bijvoorbeeld wat voor werk ze doen, welke problemen ze ervaren, wat hun inkomensniveau is, wat hun angsten zijn, etc. Deze profielen dienen als basis voor je productrealisatie, je marketingactiviteiten en vele andere bedrijfsprocessen. Zorg dat je product specifiek gericht is op een bepaalde doelgroep. Een product wordt nooit voor “iedereen” gemaakt. Mocht je dit wel doen, is de kans groot dat je product niet de concurrentiestrijd op de markt gaat winnen. Stap 4: Het maken van schetsenVoordat er tijd wordt geïnvesteerd in het vinden van oplossingen, moet de richting van het product met de opdrachtgever afgestemd worden. De schetsen kunnen het mogelijk maken om deze richting te verduidelijken. Vooral wanneer je het hoofdconcept nog niet exact gedefinieert hebt, kunnen schetsen handig zijn. De volgende stap is het verwerken van een betere compositie, verschillende lay-outs, bewerkingen, verfijning van het ontwerp, etc. Stap 5: PrototypesEen prototype is geen eindproduct, maar een “skelet” van het uiterlijk van het toekomstige product. Desalniettemin maakt een prototype het mogelijk om de functionaliteit, manieren van gebruikersinteractie en het concept te demonstreren. Door tijdens de prototype fase te werken in een iteratief proces, kunnen in de toekomst veel fouten en correcties worden voorkomen. Dit bespaart zowel tijd als geld. Vaak wordt de prototype-fase uitgewerkt in samenwerking met een ingenieursbureau of een specifiek product ontwerpbureau. Stap 6: Samenstellen van de specificatiesHet uitwerken van de specificaties maakt het mogelijk om alle vereisten voor het eindproduct en mogelijke oplossingen in maximaal detail te bekijken. Ook zorgen de specificaties voor de definitieve afbakening van verantwoordelijkheden betrokken bij het project. Iedereen weet wat hem te doen staat. Stap 7: Eerste productie van de fabrieks monstersDoor de testproducten te maken in de fabriek, kun je begrijpen of het kernidee van het product levensvatbaar en aantrekkelijk is voor de gebruikers. In het geval van een fysiek product, maakt een testproduct het ook mogelijk om te begrijpen in hoeverre de productieafdelingen klaar zijn, en met welke snelheid en kwaliteit, om het product te produceren. Stap 8: Fabriek monsters testenDoor de monsters uit de fabriek te testen, kun je tijdig de gebreken van het product identificeren. Het is belangrijk om dit voor de totale productie te doen, omdat je hier een hoop geld mee kan besparen. Het testen van de monsters kan zo vaak worden herhaald als nodig is. Zodra het product aan alle vereisten voldoet kan de ontwikkeling van het product beginnen. ConclusieZoals je kunt zien is het ontwerpen van een product een redelijk complex en een uit meerdere stappen bestaand proces dat de deelname van verschillende expertises vereist. Dat is de reden waarom zelfs in de omstandigheden van zware concurrentie, je zeker niet zonder de hulp van echte professionals kunt. Wil je een product op de markt brengen wat eenvoudiger de concurrentiestrijd wint? Doorloop dan eerst de 8 bovenstaande stappen. Ga mogelijk in zee met een lokaal product ontwerpbureau om optimaal voorbereid een product te lanceren. |
https://www.b-engineering.nl/specialismen/product-design |